مدیریت و نظارت زیرساخت های دیتا سنتر
زمان مطالعه : 5 دقیقه
چکیده
با توجه به سرعت رو به رشد صنعت فناوری اطلاعات در دنیا، تقریباً تمامی امور و ارتباطات در سازمانها در بستر IT در حال انجام است، رشد روز افزون نرم افزار های کاربردی سازمانها، حجم بالای اطلاعاتی که باید ذخیرهسازی شوند، نیاز به مرکز داده را در سازمانها به امری حیاتی و این مراکز را به مهمترین مکانهای هر سازمانی تبدیل کرده است. طبیعی است در صورت به وجود آمدن مشکل در این مراکز، سرعت عمل در اعلام و اقدام موثر از اهمیت بالایی برخوردار است. این امر موجب شده است تا علاوه بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و وجود ابزار های نظارتی و کنترلی تصویری و فیزیکی در مرکز داده، نیاز به ابزارهایی با حساسیت ویژه که امکان اتصال به سایر تجهیزات حیاتی مرکز داده را داشته باشند، احساس شده است تا اولاً نظارت دائمی و قابلیت ثبت رخداد در آن وجود داشته باشد و ثانیاً در صورت نیاز در سریعترین زمان ممکن از طریق ارسال هشدار به کاربر های تعریف شده در سیستم، از وقوع خطر پیشگیری کند.
مدیریت و نظارت زیرساخت های دیتا سنتر
سنترهای مدرن استفاده گسترده ای از نرم افزارهای نظارت و مدیریت دارند. این نرم افزارها مانند ابزار مدیریتی برای زیرساخت های مراکز داده عمل می کند و امکاناتی را در اختیار مدیران IT قرار می دهند که از جمله این قابلیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
اجازه دسترسی از راه دور جهت نظارت بر تاسیسات و تجهیزات دیتا سنتر
-
اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
-
تشخیص به موقع خرابی دیتا سنتر و پیاده سازی یک آرایه وسیع از اقدامات اصلاحی
باید توجه داشته باشیم که تمام قابلیت های فوق الذکر بدون ورود فیزیکی به اتاق دیتا سنتر نیز قابل انجام است.رشد مجازی سازی ، یک بعد مهم دیگر به مدیریت زیرساخت های دیتا سنتر افزوده شده است. مجازی سازی از انتزاع سرورها، شبکه ها و استوریج ها پشتیبانی می کند و این اجازه را به مدیران شبکه می دهد که تمام منابع محاسباتی خود را بدون توجه به مکان فیزیکی ، سازمان دهی کنند. همچنین این امکان وجود دارد که در صورت نیاز به استفاده مجدد از آنها ، تمام منابع بازیابی شوند. تمام این قابلیت ها از طریق نرم افزار مدیریتی ، قابل پیاده سازی خواهند بود.
مراکز داده و کلود
دیتا سنترها به شکلی روز افزون ، در حال اجرای نرم افزارهای شخصی کلود هستند و این امر متکی بر مجازی سازی می باشد تا بتواند یک سطح از اتوماسیون، User Self-Service و بازپرداخت (Billing/Chargeback) را به مدیریت دیتا سنتر اضافه کند. هدف این است که به هر یک از کاربران این اجازه داده شود تا حجم کارها و منابع محاسباتی را براساس تقاضا و بدون مداخله مدیران IT، تامین کنند.
همچنین این امکان به شکل فزاینده ای برای دیتا سنترها فراهم می شود که با ارائه دهندگان کلود عمومی ارتباط برقرار کنند. پلت فرم هایی مانند مایکروسافت Azure ، به استفاده هیبریدی از دیتا سنترها با Azure. یا سایر منابع کلود عمومی ، تاکید دارند. نباید این نکته را فراموش کرد که حاصل این اقدامات ، از بین بردن مراکز داده نیست بلکه ایجاد یک محیط پویا است که این قابلیت را در اختیار سازمان ها قرار می دهد تا حجم انبوه دیتا و پردازش های خود را به صورت محلی یا در کلود اجرا کنند و یا از یک کلود به کلود مطلوب دیگر انتقال دهند.