آموزش راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه voip
زمان مطالعه : 7 دقیقه
فهرست مطالب
چکیده
شکی نیست که تکنولوژی VoIP یک انقلاب بزرگ در زمینه ارتباطات صوتی از راه دور محسوب میشود. این فناوری برای مدیران و مجموعههای کاری از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا میتواند منجر به توسعه و بهبود عملکرد کلی آنها شود. در این مقاله به طور کامل به آموزش نحوه راه اندازی مرکز تماس(callcenter) میپردازیم.
راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه voip
راه اندازی تلفن voip باعث رشد و توسعه کسب و کارها شده و میتواند وضعیت ارتباطی مجموعه ها با مشتریان را بهبود ببخشد. به همین دلیل، وجود مرکز تلفن(تماس) ویپ یک ضرورت مهم محسوب میشود. در سالهای گذشته، ذهنیت ما از تلفن، دستگاهی بود که باید به خط آنالوگ مخابرات وصل شود و صدا را در بستر کابلهای مسی مخابرات منتقل کند. اما با ظهور فناوری VoIP نحوه ی ارائه و استفاده از تلفن متفاوت تر از گذشته شده است بطوری که اکنون شما میتوانید تنها با اتصال به اینترنت، اقدام به برقراری تماسهای تلفنی از طریق خط ثابت نمایید.
برای برقراری تماس بر روی بستر اینترنت به کمک نرم افزار، شما نیاز به راه اندازی مرکز تلفن تحت شبکه دارید. در این مقاله آموزش نحوه ی راه اندازی نرم افزار مرکز تماس ویپ را بررسی میکنیم.خط تلفن اینترنتی بر خلاف خطوط آنالوگ مخابراتی بدون نیاز به کابل کشی فیزیکی و روی بستر شبکه اینترنت فعال میشود. در حقیقت یک خط اینترنتی یا ابری، صدا را نه به صورت سیگنالهای آنالوگ بلکه مانند یک بسته از دادهها در بستر شبکه منتقل میکند.ابتدا مفهوم مرکز تلفن ابری(مرکز تماس) و میزان اهمیت آن برای کسب و کار ها را توضیح می دهیم.
هدف از راه اندازی مرکز تماس(کال سنتر) چیست
به کمک مرکز تماس میتوانید کلیه تماس های ورودی و خروجی یک مجموعه را مدیریت کنید. همچنین امکان ایجاد سناریوی تماس ورودی و خروجی برای تماس ها وجود دارد. به عنوان مثال میتوانید برای بخش اداری مجوز برقراری تماس بین الملل را ندهید یا برای اینکه تماس ها پشت خط نماند صف تماسی در نظر گرفته تا مشتریان در صف بمانند و به محض اینکه تماس اپراتور با مشتری تمام شد به مشتری بعدی وصل شود. به طور کلی یکی از مزیت های مهم مرکز تماس این است که برای بخش های مختلف سناریو های خاصی بچینید تا کیفیت تماس ها بهبود یابد.
تجهیزات و نیازمندی های اولیه جهت راه اندازی مرکز تلفن voip
-
سرور فیزیکی جهت نصب مرکز تماس
-
خط تلفن ثابت (خط ثابت voip یا خط آنالوگ شهری مخابرات)
-
مودم یا روتر شبکه
-
دستگاه تلفن تحت شبکه رومیزی(ipphone) یا هدست
-
پسیو شبکه (داکت کشی و کابل کشی)
-
برق کشی
راه اندازی مرکز تماس VoIP هزینه های تماس شما را تا حد زیادی کاهش میدهد. همچنین میتوانید ارتباط یکپارچه و داخلی بین تمامی شعبه های یک مجموعه در شهرهای مختلف را داشته باشید و مدیریت کنید و با هزینههای بسیار کمتری برقرار کنید و کلیه تماسهای داخل مجموعه نیز رایگان خواهند بود (حتی میان دو شعبه مختلف در دو شهر یا کشور!)
قبل از راه اندازی مرکز تلفن باید چه مواردی را بررسی کنید؟
1- تعداد داخلی های مدنظر شما برای استفاده از تلفن چقدر می باشد؟
در صورتی که تعداد داخلی ها یک مجموعه بیشتر از 100 عدد باشد پیشنهاد می شود از چندین سرور برای راه اندازی سرویس voip استفاده شود تا پایداری سرویس تامین شود. همچنین برای هر نفر تماس در لحظه حداقل نیاز به 100 کیلو بایت اینترنت دارید که بسته به تعداد نفرات میتوانید حجم اینترنت مورد نیاز را تخمین بزنید.
2- در مجموعه از چه اینترنتی استفاده می شود و کیفیت اینترنت چگونه است؟
در صورتی که از خطوط voip یا همان خطوط ابری استفاده شود به دلیل اینکه ارتباط تماس ورودی و خروجی این خطوط روی بستر اینترنت می باشد، کیفیت سرویس اینترنت و سرویس دهنده اینترنت اهمیت زیادی را دارد.
3- بودجه تخصیص داده شده را مشخص نمایید.
4- محلی که میخواهید از سرویس استفاده کنید تجهیزات شبکه دارد یا خیر؟
در صورتی که یک یا چندین دفتر دارید که میخواهید از این سیستم استفاده کنند، برای استفاده می بایست کابل کشی شبکه با دقت انجام شود تا با خیال راحت از این سرویس استفاده نمایید.
آموزش راه اندازی مرکز تماس VoIP
در مرحله اول می بایست تمامی سخت افزار ها اعم از : سرور ، دستگاه تلفن ، مودم ، هدست ، داکت شبکه (بسته به متراژ مورد نیاز) ، سوکت شبکه (بسته به تعداد مورد نیاز)، کابل شبکه و در صورت نیاز به تبدیل ATA جهت تبدیل تلفن خانگی به تلفن دیجیتال می توانید دستگاه ATA را نیز خریداری کنید.
مرحله بعدی می بایست پسیو شبکه اجرا شود. در این مرحله داکت کشی و کابل کشی شبکه را انجام دهید.
در مرحله سوم نیاز به نصب نرم افزار مرکز تماس روی سرور دارید که میتوانید نرم افزار سیموتل ، ایزابل و الستیکس را روی سرور نصب نمایید. سپس سرور را به شبکه و مودم متصل نموده و در شبکه جاری نرم افزار را کانفیگ نمایید.
در مرحله چهارم داخلی ها را ایجاد کرده و سناریوی تماس ورودی و خروجی را ایجاد کنید.
مرحله پنجم می بایست ترانک و خط تلفن ثابت را در مرکز تماس کانفیگ نمایید.
در مرحله ششم می بایست داخلی ها را روی تلفن های رومیزی ست کرد که بتوانید تماس ورودی دریافت کنید و تماس خروجی بگیرید.
پس از انجام تمام این مراحل می توانید تماس ورودی و خروجی را تست نمایید.